Bukan Terlanjur Jika Berkali-Kali – Respon ‘Sentap’ Untuk Ibu Bapa Dalam Mendidik Anak

gambar hiasan

Duduk santai berbual dengan tetamu, telefon saya berbunyi.

"Hello, Assalamualaikum."

"Assalamualaikum puan"

"Wsalam, siapa ya?"

"Saya En Nor dari Sebuyau."

"Ada apa yang boleh saya bantu en Nor?"

"Saya ada masalah dengan anak perempuan saya ni. Umur baru 17 tahun, malam tadi saya tangkap anak saya sedang berdua duaan dengan botfrennya. Mereka dah terlanjur."

"Terlanjur dah berapa kali , adakah anak en Nor mengandung?"

"Dah banyak kali saya tertangkap mereka terlanjur, saya dah beri amaran, mereka buat lagi, boleh ke saya hantar anak saya ke pusat pemulihan akhlak?"

"En Nor, saya cadangkan en. Nor nikah aja mereka, itu lebih baik. Nikah segera. Nanti mengandung lagi payah. Sekali dua terlepas, kalau banyak kali ada juga benih yang sangkut."


"Mereka sekolah lagi."

"Sekolah pun takpe lah, nikahkan, lepas tu biar mereka teruskan kehidupan mereka secara halal. Nanti baru mereka tahu langit ni tinggi atau rendah. Jika jodoh tak panjang, tak pelah, takde beza status anak En samada janda bernikah atau anak dara yang tidak berdara."

"Masukkan anak En ke rumah perlindungan tetapi tidak mengandung, tidak akan membuahkan apa apa hasil, sebaliknya jiwa memberontak kerana terkurung melainkan jika dia nak masuk secara sukarela, sedar, insaf dan mahu bertaubat. Jika dipaksa, dia akan melarikan diri."

"Baiklah, saya akan uruskan segera, lagi pun saya nak beri peluang dua dua menduduki peperiksaan SPM. Jadi lepas SPM biarlah dia terus kehidupan berdua, bagi peluang nak hidup sendiri walaupun belum tiba masanya."

Semoga ada ibu bapa yang terbuka fikirannya, apabila anak telah pernah tertangkap berzina, segera menikahkan mereka supaya keinginan mereka mengulangi telah halal. Jadi takde dah istilah terlanjur berkali kali . Terlanjur tu sepatutnya sekali sahaja sebab 'TER' bukan berkali kali. Berkali kali tu maknanya mengangkang bukan terkangkang.

Maaf jika ayatnya sentap di pagi hari. Perlu supaya menusuk dan tajam menikam kalbu.


Sumber: Baitus Solehah

No comments

Powered by Blogger.