"Sakitnya Hati Ini, Tunang Ku Kawin Dengan Orang Lain..."

Tulisan ini dikongsikan oleh Mohd Azizi. Semoga perkongsian beliau memberikan ingatan kepada semua agar lebih berhati-hati dalam menjalani hidup ini yg penuh dengan onak dan duri. Baca lagi:




Assalamualikum
Siapa rajin baca dia akan tahu...
AKU BUKAN NAK MENGAIBKAN ORANG..TAPI AKU NAK BERKONGSI DUGAAN AKU YG BERLIKU2 DAN PENGORBANAN AKU SELAMA NI..yang terasa tu aku minta maaf..aku minta maaf jika aku gunakan medium untuk meluahkan perasaan..Sebelum itu Selamat Hari Raya Aidilfitri..Aku Redha jika dah tertulis stakat itu sahaja..Bukan Niat aku nak mengaibkan, diharap apa yg aku nak tulis dapat dijadikan Iktibar buat dri aku sndiri dan org lain.

Orang kalau dah tak suka kita, dia akan Terus, Terus, Terus, MenCari Salah Kita..Berbeza dengan orang yang nak berkawan dengan kita, Suka kita. Dia akan terima seadanya..jangan tahu mencari Salah orang sedangkan dia juga pernah buat kebaikan, siap menjaga, bukan stakat itu saja, siap pelihara bagi makan minum,dan keperluan..**itulah Pegorbanan**..
Ni Kisah DUIT 18 RIBU..
Sayang sepatutnya cakap molek/baik2 kat Fmly syg tu..cakap terus terang supaya tidak ada salah faham..kan b dah berpuluh kali cakap ko sayang 18 ribu ni, 10k HANTARAN, 2200 gelang EMAS....dari awal sampai akhir b terang..dah b xcukup duit lgi..Cencel Kahwin..
Cencel La KAHWIN PUASA NI..kita BUAT rAYA CINA..lgipun syg hanya urus SISA DAN KAD MADOH jah..yang lain b dah uruskan plamin,khemah,dging,ayam..tu pun syg hanya Tungu hari kjdian jah g ambil..smua b dah booking..lagipon b cencel syg bukan nya kuza padoh orang lagi..kan??kita buat la raya cina..dah duit xcukup 18 ribu ..syg nak Gelang besar gitu sebab SYG tak NAK FMLY SYG mengato ko syg SEPERTI CINCIN TUNang kecik...PASTU KUZA CAKAP ko b...semua kak kak hntran 7,8 ribu..pastu kuza ADO DIPLOMA mesti Mahal Sikit..Syg Nak 10k kan..
ni tak,!!syg cakap ko Fmly sayang, b ni ngukit duit 18 ribu.knp??. fmly sayg jdi salah faham..
.pastu kak Long SaUn b, **bo duk ngukit 18k, Xpadam ko 18k tu nk bangkit ngungkit...cukup ko ngn 18k kau ragut dr umur dia brapa lg...maruah kluarga kitaowg msa dia lari ikut gh dlu....jgn ingt kami diam n blh gg sewenang2nya nk buat kuza malu....kuza mash ad kkak n abg2....kuza selamnya ni..****
TERKEJUT B kakLong oyak gitu..b tak thu la syg ckap apa ko kak Long tu...****lepastu b terang ko kak long..satu persatu**...Kak Long ni salah faham..Bukan jie ngukit duit 18k ni..duit 18k Ni untuk perkahwinan..bekwoh...18k ni
Ni crita 18k hok sebenar long...jie Ngukit 18k long??Bukan ngukitt long..jie bincg nga kuza pasal tunda kahwin..cencel kahwin..xjadi buat lepas puasa..buat raya cina...jijie oyak ko kuza.18k tu tak cukup duit lgi..jie baru jah kijo xsampai pon 1 tahun lgi..jadi masalah jie xlih nak simpan 18k dalam masa 5-6bulan dari bulan 2 shinga bulan 7 ni...bulan 7 tu kahwin dah...yg jie dapat simpan hnya 10 ribu jah dalam masa bulan 2 sehinga bulan 6 ni..hanya 10k....cukup2 duit hantaran Kuza 10ribu...lgi 8ribu tu tak cukup..jadi jie bincang nga kuza fham keadaan jie..tunda buat raya cina...kuza mintak 10k duit hantaran, rm2200 Gelang Emas kuza dia mntak tu..lepastu lgi jie kena tangung kenduri rumah Long..bajet 3/4ribu buat makan rumoh Along tu..semua atas PAU kuza, jie tangung Long...semua barang jie tangung..pah atah pau jie lgi..Long faham x keadaan jie??buat makan rumoh jie 2 ribu jah tu pon buat laksa..KUZA ngadu ko jie adik2 Long xlih nok sposer sikit pon..jie faham tu..along total la sendiri 10k hntran, emas 2200,3k makan rumoh long,atah pau kuza 1000, atah pau jie 1000..buat makan rumoh jie 2k..TOTAL semua skali 20K angaran kasar Long..
Sebab tu jie mintak tunda..duit xcukup...
DAH JELAS TU ..
JIE XDOK cakap walaupun sPATAH PON KUZA MISKIN,SESOK SELAMA 9 TAHUN HBGAN TERJALIN...JIE xpernah cakap KAT KUZA selama 9 tahun KAMI bercinta...TAPI JIE FAHAM KEADAAN KUZA..JIE cuba bantu KUZA walaupun JIE ni bukan org senang..18k tu semua duit JIE..bukanya duit Fmly JIE..duit titik peluh JIE sendiri..BAGI JIE biarlah duit boleh cari..tapi JIE xnak kehilagan KUZA .sebab tu JiE usaha cri duit..kumpul duit untk kahwin sampai makan pun berjimat..semata2 kbhgian kita kuza...



Aku bukan tabur duit ko kuza..!! Jgan kato ikut sedak la..Inilah kata2 kak kuza..9 thun..Selama ni aku diam jah gapo2 hok kluarga dia kato..Tapi sekarang aku perjelaskan supaya mereka TIDAK SALAH SANGKA terhadap aku..aku bagi telefon mengikut kehendaknya kerana aku sayang kuza..Aku bagi Duit sebab kuza takda duit nak buat makan masa unisza..
Dari kuza Sekolah Menengah tingkatan 4 dan tingktan 5, aku tangung dia walaupun sikit, itupun alat tulis/buku/telefon..Kuza mintak duit nak beli peralatan sekolah,tapi Abahnya tak bgi, dan kadang2 bagi duit,.kalau duit abah kuza bagi tidak mencukupi, kuza mintak dengan aku..Aku bagi duit kerana kuza tiada duit untuk beli peralatan sekolah..dan sebab aku sayang dia..Telefon kuza guna semasa F.4 nokia model 1200 RM1++ screen kuning, tukar model 1208 RM1++ yg ada clour, dan telofon N99.. 
Semasa F.5, aku juga tangung kuza,kuza guna telefon N77, dan tukar telefon model HKV RM7++..Telefon HKV ni telah hancur/dikatok oleh Abang dan kakaknya((ise & yana))..kemudian kuza guna telefon nokia model 1200..Semasa kuza menanti/menungu kepetusan Rizulk SPM, dia mintak aku beli telefon camera yg cantik..kalau aku tak beli, mesti gaduh22..mesej pun kadang2,
Selepas dia dapat Diploma,, selama dalam 3 tahun dia belajar....dia nak hnfon yg boleh ambil gmbar, nti nak ambil gmbr kt u..aku beli telefon Sony rm5++..bg dkat kuza..note 2, tukar note 3..Setiap mingu@ 1 bulan 1 kali, dia balik berjumpa keluarganya, kuza balik kAmpong pasir mas..dan setiap nak pergi belajar unisza, Abahnya hanya bagi duit RM50@100 sahaja, kuza mintak dengan adik beradik dia, RM50 puluh pon tak bgi/berkira..3 tahun kuza Diploma 6 ribu duit aku hbis untuk kuza..
*******************Cuba fikir..Korang fikir/fmly korang fikir lah RM50/100 cukup ke untuk 1 bulan untuk kuza makan..????Tambang bas Rm18..baki..??makan??Lepas tu kuza mengadu dekat aku..abah bagi 50/100..xdok duit nak makan,,Alat..print..Pastu adik beradik kuza nak bagi RM50/100 pun berkira..Duit setiap bulan aku masukan dalam akuan Bank Islam kuza untuk buat makan..sebanyak 200-500 setiap bulan campur skali duit beli alat2 blajar..selama 3 tahun tu aku hanya 1 kali je masuk rm50 itu pun sebab aku tak ada duit...●●●Tu duit nak makan..pastu duit Dinner..??Sem 6 duit yuran..duit tangung dia praktikal, rumah sewa unisza, rumah sewa ira,rumah sewa nurul ..semua aku tangung tu..duit PTPTN dia tak cukup buat makan masa di unisza..●●●●*********************
Setiap kali aku cuti Semestr, setiap mingu aku jumpa dia di unisza, pergi ambil balik kg dan hantar unisza..3 jam pergi dan 3 jam balik..6jam..Aku pergi tidak kira waktu,siang ,malam, pagi atau subuh..menaiki motor@kereta..motor wave 125@wira..
Apabila kuza sudah kerja..dia tingal dgn kak ipa dan abgnya,.stiap bulan kuza beli laut dan memasak ..apabila kuza dipenghujung bulan, dia tiada duit..kuza mengadu , dan aku bagi duit untk buat makan, kadang2 aku bgi duit buat bayar rumah sewa kak nya..sama ada rumah kak ira atau kak nurulnya..
Dalam pertunangan, aku juga Tangung separuh atah Pau / Dulang, sewa kain Pelamin..setiap aku beri aku tak pernah ungkit, aku hanya diam, cukup lah tegok dia gembira..
Untuk melansungkan Perkahwinan pada Raya Puasa Ke 3, aku juga yang Tangung sorang semua Duit Hantaran RM 10 ribu, Gelang Emas RM2500, Pelamin RM2000, Daging RM2000, Ayam RM300, Makan kenduri rumah kuza RM3/4 ribu..Pastu Rumah aku lagi perlu jua aku tangung ..Aku hanya dapat simpan Duit dalam masa 5 bulan RM 10ribu untuk hantaran;: lagi tak cukup RM 8 ribu untuk buat kenduri di rumah kuzaAku baru kerja tak sampai pun 1 tahun, mana nak cari RM18 RIBU..??melainkan aku ni kerja 3/4 tahun sudah..jadi aku mintak tunda buat raya cina.
●●●●●Walaupun aku aku Gaduh teruk /marah/atau apa2 pun,Setiap pemberian aku,sama ada duit, pakaian, kperluan, semua tu aku tak pernah mintak balasan..semua tu aku tak pernah ungkit walaupun 1 sen..aku hanya diam..9 tahun susah senang aku tetap bersamanya..●●●●●
Walaupun Berjuta kali BUAT KEBAIKAN kerana sebab 1 KESALAHAN semua KEBAIKAN DILUPAKAN dan PENGORBANAN TIDAK dihargai lagi..


Kuza terlalu terlalu jlous, AKU FAHAM niat disebaliknya mencari KESALAHAN AKU UNTUK putuskan hubgan ni..supaya dia dapat kahwin dengan orang lain..



Aku berkali2 memujuk rayu..




Orang kalau dah tak suka kita, dia akan Terus, Terus, Terus, MenCari Salah Kita..Berbeza dengan orang yang nak berkawan dengan kita, Suka kita. Dia akan terima seadanya..jangan tahu mencari Salah orang sedangkan dia juga pernah buat kebaikan, siap menjaga, bukan stakat itu saja, siap pelihara bagi makan minum,dan keperluan..**itulah Pegorbanan**..




Patuklah kuza mencari kesalahan aku..rupanya ada UNDANG DI SEBALIK BATU..kuza sering menuduh/meleparkan kesalahan pada aku.rupanyanya dia dah ada pilihan lain..orang ke 3...BAGAI KACANG LUPAKAN KULIT...kuza sering kali mencari kesalahan aku, supaya dia bisa putuskan hubungqn ni dan kahwin dengan orang lain..aku bukan nak fitnah atau apa..bukti gambar tu dah ada..cukuplah fikir2 sendiri..






ragu-ragu dalam soal hti..Ikatan pertunangan semua nya manis..Tapi Bila bergaduh, salah faham, selisih pendapat mula lah tu fikir yang buruk bermain di kepala..Kepala tu selalu fikir Negatif..paling kurang pun mesti terlintas difikiran dia "adakah dia adalah benar-benar jodohku"..Aku faham dia..peeelliiisssssss llaaaa tolong berfikirang panjang sikit..xsikit..banyak pun xpe..sakit hati pulak hati menasihti..urrrmm..



#$ Ni kisah Pasal henfon hari Jadi..!!!!..Dalam pertunangan kami..mesti ada salah faham dan tidak puah hati...ini meme lumrah.aku fham itu..tapi jika diselesaikan dgan baik..maslah ni xkan berpajangan...Selepas Beberapa Bulan pertunangan kami ..masalah tlifon ni juga satu punca masalah dlm hbugan kami..A5 ni aku bli dgan duit aku pda bulan 8/2015 dalm buln puasa..awal bulan 2/2016 kami bertunang..lpastu bulan 3/16 kuza sudah xmau guna henfon samsg A5, sebab kuza nak henfon Oppo R7 seperti kak Iparnya ira guna krana camera Oppo R7 cantik..sebab itulah kuza nak oppo r7..jadi disebabkn pasal ni kami bertengkar, kemudian aku mintak henfon A5 atas sebab aku nak jual A5 tu untuk digantikan dgan Oppo R7..$$**tapi masalah ni Kuza cakap kat kak ipa dia Ira,gaduh sikit nak henfon,ambil hnfon#**apbla kak IPAR kuza ira tanya..*aku Diam@tak cakap perkara sebnar sebab nak jga hti kuza*..lepas tu aku ambik henfon A5 ni,*aku ckap KUZA wak gapo guno bnyak2 henfon,1 CKUP LA*dan ambil.,aku Jual A5 hrga RM600 pada PETANG TU, lepastu aku TERUS bagi Rm600 ni kat kuza DI TMPAT KERJANYA SMART PANDAN 1sen pon aku tak ambil duit ni, walaupun A5 ni aku yg beli kat kuza dan kuza guna hnfon biasa.. AWAL bulan 4/2016 kmudian kami pergi ke kedai untuk membeli Oppo R7, tapi smua kedai Cakap Oppo R7 tiada Kluaran Lagi..kluaran terbaru OPPO F1 RM1200 cmra cantik..
Di pertegahan bulan 4..Kuza nak I PHONE 6,masa tu aku tegah pening,tgah srabut dgan masalah kerja,tambah pulak dia nak I phone 6..lgi srabut aku..sampai aku begaduh dengan dia tpi tak ada kluar yg kasar2 mcm yg dalm hutan tu..tpi aku Cakap KAHWIN 3 BULAN CERAI..masa tu aku hot sgat2 sampai xlih kawal..dia sikit pun tak faham keadaan aku yg tegah berjimat kumpul duit buat Kahwin bulan 7 sehinga makan pun aku berjimat...tapi masalah aku terlepas cakap kahwin 3 bulan Cerai ni..dia cerita dekat KAK IPArnya..**disebaliknya pulak,, masalah ni, Kak Iparnya Faham keadaan aku,lalu menasihati kuza suruh bersabar, *kak iparnya bgthu kuza*mungkin jiji tu Penat baru balik kerja,stres tempat kerja,mgkin jiji terlepas cakap Nikoh 3 bulan cerai tu..mgkin dia tgah marah.**LAS aku dapt thu kuza mgadu kat kak iparnya Akhirnya aku mengalah,sebab xnak masalah berpanjgan dan xnak merosakan pertunangan kami..dan, sebab xnak sakiti hatinya..Aku beli I Phone 6 Plus 128GB RM3700 pd prtegahan bulan 4...aku beli henfon ni ingat nak buat suprse Befday kuza 28/4/16..tapi sebaliknya lain pulak jadinya..ahhhh..tambah stresss aku dibuatnya..sebab dia nak OPPO F1..gaduh lagi..setiap kali aku pergi ambil dia kerja di Pasar Raya..setiap kali pergi tegok Oppo F1..b Oppo F1 cntik,cmera ok..beli yg ni la nanti syg dapat gaji#dkatanya# b tambah sparuh..stiap kali pergi makan oppo f1..ahhh..smingu kemudian Oppo F1 harga dah Turun harganya rm1100..lagi dia bgithu..b Oppo F1 dah turun..bla..bla..bla..ahhh..klau aku tak ikut kehendaknya kan..gaduh lagi..sakit hati lagi...pening aku..dah la aku tegah berjimat untk kahwin...24/4/16 aku fikir2..last aku masuk iklan di fbook jual I Phone 6+ ni degan harga RM2550..dan msuk dalam mudah.com..tiada org belinya..akhir skali aku pgi jual I phone 6 plus 128gb ni d Pasar Raya Smart Pandan..kedai tu beli dgan Harga RM2200 ..dan aku beli Oppo F1 rm1100..tibanya 28/4/16 iaitu befday Kuza Tunang aku ni..aku buat Suprise letak henfon Oppo F1 dalam kek..dan kuza membelah kek tersebut ada kotak Oppo F1..dan kami kembali hepy..tersenyum lebar.ahhh..GARA2 HENFON SAMPAI MCM NI..bukan sebab ikut kehendak,takut khilagan..tapi sebab syg dan cinta seikhlas hati, sayang hubgan 9 tahun berlalu..tgal 2 bulan lgi nak kahwin..itulah SEBAB AKU MENGALAH.. .ahhhh...stressas aku..
Di pertegahan bulan 4..Kuza nak I PHONE 6,masa tu aku tegah pening,tgah srabut dgan masalah kerja,tambah pulak dia nak I phone 6..lgi srabut aku..sampai aku begaduh dengan dia tpi tak ada kluar yg kasar2 mcm yg dalm hutan tu..tpi aku Cakap KAHWIN 3 BULAN CERAI..masa tu aku hot sgat2 sampai xlih kawal..dia sikit pun tak faham keadaan aku yg tegah berjimat kumpul duit buat Kahwin bulan 7 sehinga makan pun aku berjimat...tapi masalah aku terlepas cakap kahwin 3 bulan Cerai ni..dia cerita dekat KAK IPArnya..**disebaliknya pulak,, masalah ni, Kak Iparnya Faham keadaan aku,lalu menasihati kuza suruh bersabar, *kak iparnya bgthu kuza*mungkin jiji tu Penat baru balik kerja,stres tempat kerja,mgkin jiji terlepas cakap Nikoh 3 bulan cerai tu..mgkin dia tgah marah.**LAS aku dapt thu kuza mgadu kat kak iparnya Akhirnya aku mengalah,sebab xnak masalah berpanjgan dan xnak merosakan pertunangan kami..dan, sebab xnak sakiti hatinya..Aku beli I Phone 6 Plus 128GB RM3700 pd prtegahan bulan 4...aku beli henfon ni ingat nak buat suprse Befday kuza 28/4/16..tapi sebaliknya lain pulak jadinya..ahhhh..tambah stresss aku dibuatnya..sebab dia nak OPPO F1..gaduh lagi..setiap kali aku pergi ambil dia kerja di Pasar Raya..setiap kali pergi tegok Oppo F1..b Oppo F1 cntik,cmera ok..beli yg ni la nanti syg dapat gaji#dkatanya# b tambah sparuh..stiap kali pergi makan oppo f1..ahhh..smingu kemudian Oppo F1 harga dah Turun harganya rm1100..lagi dia bgithu..b Oppo F1 dah turun..bla..bla..bla..ahhh..klau aku tak ikut kehendaknya kan..gaduh lagi..sakit hati lagi...pening aku..dah la aku tegah berjimat untk kahwin...24/4/16 aku fikir2..last aku masuk iklan di fbook jual I Phone 6+ ni degan harga RM2550..dan msuk dalam mudah.com..tiada org belinya..akhir skali aku pgi jual I phone 6 plus 128gb ni d Pasar Raya Smart Pandan..kedai tu beli dgan Harga RM2200 ..dan aku beli Oppo F1 rm1100..tibanya 28/4/16 iaitu befday Kuza Tunang aku ni..aku buat Suprise letak henfon Oppo F1 dalam kek..dan kuza membelah kek tersebut ada kotak Oppo F1..dan kami kembali hepy..tersenyum lebar.ahhh..GARA2 HENFON SAMPAI MCM NI..bukan sebab ikut kehendak,takut khilagan..tapi sebab syg dan cinta seikhlas hati, sayang hubgan 9 tahun berlalu..tgal 2 bulan lgi nak kahwin..itulah SEBAB AKU MENGALAH.. .ahhhh...stressas aku..



Ini adalah bukti aku tangung kuza semasa 3 Tahun Diploma..Aku tangung dia..aku tak pernah ungkit dan aku tak pernah mintak 1 sen pun untuk ganti /bayar balik...AKU HANYA DIAM DAN TGOK DIA HEPY SUDAH CUKUP..Fmly dia bagi Rm50/100 mana cukup untuk buat makan 1 bulan..Lepastu kuza mengadu dekat aku..tak ada duit/tak cukup ...AKU HANYA DIAM, aku cakap lah..abah xada duit tu..ramai lagi kena tgung...
dan setiap bulan akan masukan RM200-500 setiap bulan untuk kuza makan,.kadang kadang lebih untuk dia print, beli alat belajar, dinner,RUmah sewa, Praktikal...dan mcam2 lagi...
Aku buat itu semua kerana aku sayang..aku berkorban semua tu sebab aku ikhlas cintakan dia..
Akhirnya aku jua yg merana 9 tahun aku tolong jaga Jodoh orang..
dan setiap bulan akan masukan RM200-500 setiap bulan untuk kuza makan,.kadang kadang lebih untuk dia print, beli alat belajar, dinner,RUmah sewa, Praktikal...dan mcam2 lagi...Aku buat itu semua kerana aku sayang..aku berkorban semua tu sebab aku ikhlas cintakan dia..Akhirnya aku jua yg merana 9 tahun aku tolong jaga Jodoh orang..




Penghujung puasa aku masuk spita kerana tak makan tak minum fikirkan kuza..susah nak lupakan orang yang kita sayang selama 9 tahun..aku jaga makan, minum, duit, baju, semua kperluan aku bagi TANPA MEMINTA BALASAN DAN TANPA MENGUKIT...


23/6/16 aku tukar duit singapore vs malay dapat 11 Ribu..ini adalah duit hasil TITIP PELUH AKU ..AKU SIMPAN BULAN 2/2016-6/2016 ...ni adalah duit hantaran kuza RM10 RIBU...tapi duit aku masih belum cukup 18 ribu...dan aku minta tunda perkahwinan..tunda raya cina..
AKU KENA TANGUNG SERBA 1 di rumah kuza.
HANTARAN 10 RIBU
GELANG EMAS RM2200@RM2500
PELAMIN RM2 RIBU
DAGING RM2 RIBU..
AYAM RM400
KHEMAH RM400
BARANG2 DAPUR..
TOTAL SEMUA 18 RIBU..
CUBA korang simpan duit 18 ribu dgan titk peluh sendiri dalam masa 6 bulan dapat x??


9 tahun..setiap kali perayaan tiba..aku selalu keluar mencari baju raya bersama kuza...jika harga pakaian/baju tu beharga RM120-150 akan dibeli 2 helai/ 2 pasang..jika harga baju RM270-300 SELAI akan dibeli 1 sahaja....
Masa kuza curang..pakwanya beli baju jersi warna biru..rm50 jah..terus diangap baik..itu ini....baru 1 helai..
Tapi kuza tak sedar..aku selalu beli untuknya yg mahal2..tapi aku tak pernah mintak balasan atau ganti beli untuk aku...Aku hanya pakai melayu baju raya tu pun yang 5 tahun lepas yg warna peaple...



Aku bertunang Bulan 2 raya cina 2016...Separuh dari majlis ni aku jua tangung..atah pau, pelamin, Inilah dikatakan susah sama susah senang sama senang..dan pegorbanan untuk orang kita sayang...Hilang duit, boleh cari..habis Duit buat ni smua boleh caritapi kasih sayang tak boleh beli dgn duit..
Ni Kisah DUIT 18 RIBU..
Sayang sepatutnya cakap molek/baik2 kat Fmly syg tu..cakap terus terang supaya tidak ada salah faham..kan b dah berpuluh kali cakap ko sayang 18 ribu ni, 10k HANTARAN, 2200 gelang EMAS....dari awal sampai akhir b terang..dah b xcukup duit lgi..Cencel Kahwin..Cencel La KAHWIN PUASA NI..kita BUAT rAYA CINA..lgipun syg hanya urus SISA DAN KAD MADOH jah..yang lain b dah uruskan plamin,khemah,dging,ayam..tu pun syg hanya Tungu hari kjdian jah g ambil..smua b dah booking..lagipon b cencel syg bukan nya kuza padoh orang lagi..kan??kita buat la raya cina..dah duit xcukup 18 ribu ..syg nak Gelang besar gitu sebab SYG tak NAK FMLY SYG mengato ko syg SEPERTI CINCIN TUNang kecik...PASTU KUZA CAKAP ko b...semua kak kak hntran 7,8 ribu..pastu kuza ADO DIPLOMA mesti Mahal Sikit..Syg Nak 10k kan..ni tak,!!syg cakap ko Fmly sayang, b ni ngukit duit 18 ribu.knp??. fmly sayg jdi salah faham..
.pastu kak Long SaUn b, **bo duk ngukit 18k, Xpadam ko 18k tu nk bangkit ngungkit...cukup ko ngn 18k kau ragut dr umur dia brapa lg...maruah kluarga kitaowg msa dia lari ikut gh dlu....jgn ingt kami diam n blh gg sewenang2nya nk buat kuza malu....kuza mash ad kkak n abg2....kuza selamnya ni..****
TERKEJUT B kakLong oyak gitu..b tak thu la syg ckap apa ko kak Long tu...****lepastu b terang ko kak long..satu persatu**...Kak Long ni salah faham..Bukan jie ngukit duit 18k ni..duit 18k Ni untuk perkahwinan..bekwoh...18k ni 
Ni crita 18k hok sebenar long...jie Ngukit 18k long??Bukan ngukitt long..jie bincg nga kuza pasal tunda kahwin..cencel kahwin..xjadi buat lepas puasa..buat raya cina...jijie oyak ko kuza.18k tu tak cukup duit lgi..jie baru jah kijo xsampai pon 1 tahun lgi..jadi masalah jie xlih nak simpan 18k dalam masa 5-6bulan dari bulan 2 shinga bulan 7 ni...bulan 7 tu kahwin dah...yg jie dapat simpan hnya 10 ribu jah dalam masa bulan 2 sehinga bulan 6 ni..hanya 10k....cukup2 duit hantaran Kuza 10ribu...lgi 8ribu tu tak cukup..jadi jie bincang nga kuza fham keadaan jie..tunda buat raya cina...kuza mintak 10k duit hantaran, rm2200 Gelang Emas kuza dia mntak tu..lepastu lgi jie kena tangung kenduri rumah Long..bajet 3/4ribu buat makan rumoh Along tu..semua atas PAU kuza, jie tangung Long...semua barang jie tangung..pah atah pau jie lgi..Long faham x keadaan jie??buat makan rumoh jie 2 ribu jah tu pon buat laksa..KUZA ngadu ko jie adik2 Long xlih nok sposer sikit pon..jie faham tu..along total la sendiri 10k hntran, emas 2200,3k makan rumoh long,atah pau kuza 1000, atah pau jie 1000..buat makan rumoh jie 2k..TOTAL semua skali 20K angaran kasar Long..Sebab tu jie mintak tunda..duit xcukup...DAH JELAS TU ..
JIE XDOK cakap walaupun sPATAH PON KUZA MISKIN,SESOK SELAMA 9 TAHUN HBGAN TERJALIN...JIE xpernah cakap KAT KUZA selama 9 tahun KAMI bercinta...TAPI JIE FAHAM KEADAAN KUZA..JIE cuba bantu KUZA walaupun JIE ni bukan org senang..18k tu semua duit JIE..bukanya duit Fmly JIE..duit titik peluh JIE sendiri..BAGI JIE biarlah duit boleh cari..tapi JIE xnak kehilagan KUZA .sebab tu JiE usaha cri duit..kumpul duit untk kahwin sampai makan pun berjimat..semata2 kbhgian kita kuza...



Selamat pengantin baru...semoga bahagia ke akhir cucu....inilah dikatakan Aku menjaga jodoh orang selama 9 tahun susah senang bersama...akhirnya dia kahwin dengan orang lain..patutlah Dia putuskan pertunangan , dan mencari kesalahan aku..rupanya dia ada orang lain..sepatutnya hari ni hari pernikahan aku..tpi bertukar hak milik...4 bulan bertunang ..lagi 1 bulan nak melansungkan pernikahan iaitu raya puasa ke 3..tpi semua hancur..dengan aku kuza mintak macam2 pelamin itu ini,hantaran 10k..gelang emas 2500..dging..semua aku yg tgung..tpi semua hancur hancur....tq wahai cintaku..semoga dikau bahagia atas penderitaan..walau dengan siapa pun kuza.aku ingin lihat dikau bahagia..selamat pengatin baru..
Sumber: 
Mohd Azizi

No comments

Powered by Blogger.