Ratusan ekor kucing mengiring jenazah wanita tua semasa pengebumian, tak sangka ini amalan wanita tua tersebut ketika hidupnya

kisah Habib Munzir Bin Fuad Al Musawwa: "Seorang Wanita Yang Jenazahnya diikuti Banyak Kucing"

peristiwa ini Berlaku beberapa masa yang lalu ketika itu saya masih di Tarim, Hadramaut. Menginap beberapa tahun di bandar syihir, wilayah ..

Mukalla disitu ada seorang wanita tua meninggal dunia, suatu hari saya melihat jenazah diusung. Tapi ada 1 perkara yang ganjil. Apa yang ganjil? Ketika jenazahnya diusung, ramai orang yang mengusungnya dan ratusan ekor kucing ikut mengiringi jenazah. Ini pelik, saya tak pernah lihat ada jenazah diikuti beratus-ratus ekor kucing dan baru ini saya melihatnya. Ketika saya tertanya-tanya, kenapa ini?



 Mereka memuji wanita tua yang meninggal dunia itu alaiha rahmatullah. Di masa hidupnya nafkahnya dicukupi oleh anak - anaknya, kerjanya tiap pagi masuk ke pasar mengambil bekas kepala - kepala ikan yang terbuang dan diletakkan di sebuah kereta sorong dan ia melemparnya kepada semua kucing yang ada di jalanan.

Bertahun - tahun itu terjadi sampai setiap pagi, beratus-ratus kucing sudah berbaris di jalanan menunggu bahagian yang diberikan dari wanita tua itu. Ketika ia meninggal dunia, ratusan ekor kucing itu mengiringi jenazahnya. Berhari -hari berpuluh-puluh ekor kucing tidak meninggalkan kuburnya.

 Alhamdulillah ...Demikian hadirin - hadirat, Allah SWT. Tambah Ibrah (contoh) bahwa setiap haiwan itu mempunyai perasaan terima kasih kepada yang memberinya. Bagaimana saya dan anda yang selalu diberi oleh Allah SWT, adakah perasaan terima kasih terlintas untuk selalu berbakti kepada Allah. Subhanallah ..

Read more: http://www.britaharian.com/2017/01/ratusan-ekor-kucing-mengiring-jenazah.html#ixzz4XF4KXSMT

No comments

Powered by Blogger.